Here are some news from our band

Articles

Concert Ensemble Vertebræ

Mercredi 23 juin – 20:00
Auditorium du MAMCS
Musée d’Art Moderne et Contemporain de Strasbourg
1 place Jean Arp – 67000 Strasbourg
Map : https://goo.gl/maps/ZV5zTXNynx3QjEFu9

Entrée libre dans la limite des places disponibles (jauge sanitaire)

RESERVATION obligatoire (mais gratuite) par mail : team(at)elektramusic.fr

De l’univers expérimental et plutôt intimiste du compositeur américain Alvin Lucier, jusqu’à la vigueur et intensité du compositeur israélo-palestinien Samir Odeh-Tamimi, avec trois œuvres des compositeurs latino-américains Juan Pablo Muñoz, Jorge Torres Sáenz et Jeremías Iturra, l’ensemble Vertebræ présente un programme des créations françaises pour flûte, percussion et piano qui donne place aux divers sons et styles de la musique contemporaine.

Programme :
« Broken Line » pour flûte, vibraphone et piano – Alvin Lucier
« Tan claro como una tumba » pour flûte basse – Jeremías Iturra
« El jardín quimérico » pour flûte et piano – Jorge Torres Sáenz
« MIKTOK – Mantra I » pour percussion et piano – Juan Pablo Muñoz
« Li-Umm-Kámel » pour flûte, percussion et piano – Samir Odeh-Tamimi

Olivia Abreu, flûtes
Camille Émaille, percussion
Anna Paolina Hasslacher, piano

Un concert organisé par Elektramusic et Musiques Éclatées en partenariat avec la direction des musées de la ville de Strasbourg.

Avec le soutien du Ministère de la culture/DRAC Grand Est, de la Région Grand Est, de la ville de Strasbourg, du Centre national de la musique.

Avec le soutien technique des Percussions de Strasbourg.

– Merci de vous munir d’un masque et de respecter les gestes barrières.
– En raison des mesures sanitaires et pour respecter les artistes les retardataires ne seront pas admis au concert
– Les enregistrements et photographies sont interdits pendant le concert.
– Pour toute information nous contacter à team(at)elektramusic.fr

Crédit photo : Gregory Massat

Post image

Concerts 2021

Elektramusic vous retrouve en 2021 avec une nouvelle fois une impressionnante série de concerts qui font la part belle à la création et à l’expérimentation musicale en provenance du monde entier.

La situation sanitaire ne nous permet malheureusement pas de vous retrouver physiquement au premier trimestre 2021, mais toute l’équipe et les musiciens se mobilisent pour vous proposer au plus vite de nombreux rendez-vous : concerts en streaming, diffusion de captations vidéo, rencontres en ligne avec les musiciens et d’autres surprises. Restons en contact et aidons les musiques de création à se développer sous d’autres formes. Pendant cette période nous vous invitons à découvrir également les créations de nombreux artistes sur notre label en ligne.

Elektramusic finds you in 2021 with once again an impressive series of concerts which present you musical creation and experimentation from all over the world.

The pandemic situation unfortunately does not allow us to meet you physically in the first quarter of 2021, but the whole team and musicians are mobilizing to offer you many meetings as quickly as possible: concerts in streaming, broadcasting of video recordings, online meetings with musicians and other surprises. Let’s stay in touch and help creative music to develop in other forms. 

During this time feel free to visit our online label with impressive musical creations from musicians and composers from all around the world/.


							
Post image

Call for projects / Face the Covid

APPEL A PROJETS MUSICAUX CONTEMPORAINS EUROPEENS
FAIRE FACE AU COVID
(english bellow French version)

Elektramusic et Musiques Eclatées s’associent pour proposer un appel à projet visant à favoriser les initiatives musicales innovantes et solidaires en musique contemporaine à travers toute l’Europe.

La crise du Coronavirus, sans précédent, doit avoir un impact positif et durable pour le développement de l’idée européenne et la mobilité des musiciens et des idées en Europe. Partout nous voyons des initiatives se développer en période de confinement avec des musiciens et ensembles musicaux qui expérimentent à distance, qui développent de nouveaux outils ou qui proposent des concerts à la maison.

Cette crise doit également permettre de trouver de nouvelles sources de revenus alternatifs pour la musique contemporaine, souvent absente des réseaux de distribution digitale.

Le moment dramatique que nous vivons doit permettre de développer l’innovation, de nouvelles formes de solidarité, et de construire un futur viable.

Elektramusic et Musiques Eclatées proposent de soutenir ces initiatives avec deux actions :

——————

1 – UN APPEL A PROJET

Ouvert aux musiciens et ensembles musicaux émergents de toute l’Europe qui profitent de ce temps de crise pour développer de nouveaux projets en musique contemporaine, ou de nouveaux modes de travail, dans un esprit de solidarité.

10 projets seront sélectionnés. Nous serons heureux d’accompagner chaque projet pendant un an (conseil, administration, communication), de favoriser la distribution digitale en ligne de ces projets, et nous proposerons à chaque projet un concert à Strasbourg, capitale européenne, en 2021.

Deadline 31 aout 2020
Formulaire ici : http://www.musiques-eclatees.fr/facethecovid/

——————

2 – UNE PLATEFORME DE DISTRIBUTION DIGITALE

Nous souhaitons soutenir tout les musiciens qui le souhaitent à monétiser leurs enregistrements sur internet. Nous mettrons prochainement en ligne le site Elektramusic.eu qui permettra d’accéder à ces enregistrements, que nous diffuserons également sur Apple Music, Amazon Music, Deezer, Spotify, Napster at autres.

Nous proposons aux musiciens ce service gratuitement et nous reverserons bien entendu l’intégralité des sommes collectées, hors frais techniques, sur chaque vente de musique à chaque ensemble ou musicien participant.

Si vous êtes intéressés, contactez-nous à cette adresse :
covidcreative@elektramusic.eu

—————————————-

CALL FOR CONTEMPORARY EUROPEAN MUSIC PROJECTS
FACE THE COVID

Elektramusic and Musiques Eclatées have joined forces to propose a call for projects aimed at fostering innovative and musical initiatives in contemporary music across Europe,in a spirit of solidarity.

The unprecedented Coronavirus crisis will make a lasting impact on the development of the European ideas and the mobility of musicians and their concerts. Everywhere we see range of initiatives in a period of confinement, created by musicians and musical ensembles who experiment from a distance, who develop new tools or who offer concerts on-line.

Dealing with this crisis should also make it possible to find new alternative sources of income for musicians focused on contemporary music, often absent from digital distribution networks.

The dramatic moment we have to face must allow us to develop innovation, new forms of solidarity and build a viable future.

Elektramusic and Musiques Eclatées offer to support these initiatives with two actions:

——————

1 – A CALL FOR PROJECTS

Open to emerging musicians and musical ensembles from all over Europe who are taking advantage of this time of crisis to develop new projects in contemporary music or new ways of working, in a spirit of solidarity.

10 projects will be selected. We will be happy to support each project during a full year (coaching, administration, communication), promote the online digital distribution of these projects, and we will offer each project a concert in Strasbourg, European capital, in 2021.

Deadline August 31, 2020
Form here: Call for project and submission form

——————

2 – A DIGITAL DISTRIBUTION PLATFORM

We want to support all musicians who wish to monetize their recordings on the internet. We will publish them online on the Elektramusic.eu site which gives access to these recordings, and also they will be broadcasted on Apple Music, Amazon Music, Deezer, Spotify, Napster and others.

We will offer this service freely to musiciens and, of course, we will reverse all of the sums collected (except technical fees), on each sale of music to each participating ensemble or musician.

If you are interested, contact us at this address:
covidcreative@elektramusic.eu

Post image

MIXED MUSIC FOR MIXED PEOPLE

Musique contemporaine, électroacoustique, vidéo

CONCERT 13 FÉVRIER 2020 – 20H00
Auditorium des musées / MAMCS Strasbourg
Entrée libre dans la limite des places disponibles

Musiques Éclatées et Elektramusic débutent cette nouvelle décennie avec un programme musical haut en couleurs et qui fait la place belle aux musiques « mixtes », qui marient le jeu instrumental à l’électronique temps réel et à l’électroacoustique. Mais on pousse la mixité encore plus loin puisque certaines oeuvres incluent également de l’art vidéo.

Une belle occasion de découvrir ce répertoire instrumental et électronique qui montre que les musiques de création peuvent être ludiques et surprenantes !

Avec :

Léa Castello – clarinettes
Paul Clouvel – électroacoustique
Yui Sakagoshi – saxophones

Programme :

Carlos D. PeralesSefarad
Saxophone soprano et électroacoustique
Création mondiale

Pierre JodlowskiÉclats de ciel
Clarinette et électronique

Line KatchoShapeshifter
Electroacoustique et vidéo

Pierre Jodlowski Mixtion
Saxophone ténor et éléctronique

Line KatchoSémaphore
Electroacoustique et vidéo

Jacob Ter VeldhuisGrab It
Clarinette basse, ghettoblaster et vidéo

————————————————-

suivre cet événement sur Facebook

– Graphisme : Hélène Schwartz 

– Un coproduction Musiques Éclatées et Elektramusic en collaboration avec la direction des musées de la ville de Strasbourg. Avec le soutien du Ministère de la culture/DRAC Grand-Est, de la Région Grand-Est, de la Ville de Strasbourg, de la SACEM et du Crédit Mutuel.

– Ce concert est accessible aux personnes à mobilité réduite.

– Pour ne pas déranger les artistes et le public, les retardataires ne pourront pas être admis au concert.

Flûtes et électroacoustique

Opéra National du Rhin – Salle Ponnelle
Flûtes et électroacoustique
Coline Charnier / Paul Clouvel

Samedi 23 novembre 2019 – 11h / Midi Lyrique
Lundi 25 novembre 2019 – 14h / Avec ton cou(s)sin séance scolaire

Réservations en ligne sur le site de l’Opéra National du Rhin

Musiques Éclatées, Elektramusic et l’Opéra National du Rhin s’associent pour vous proposer cet étonnant programme. Laissez-vous entraîner dans l’exploration étonnante de l’univers contemporain de la flûte traversière. Un répertoire qui marie les sons de toutes les flûtes (grande flûte, alto, basse et piccolo) et leurs modes de jeux aux sonorités électroacoustiques produites par ordinateur, que nous vous invitons à découvrir dans un espace sonore spatialisé grâce à un ensemble de haut-parleurs. Une belle découverte musicale qui permet de découvrir des compositeurs actuels passionnants et inspirés. Vous pourrez entendre des oeuvres de Steve Reich, Pierre Jodlowski, Ofer Pelz,Dai Fujikura, ainsi que deux surprises conçues pour les Midis Lyriques.

Flûtes : Coline Charnier
Electroacoustique : Paul Clouvel

Programme

Frédéric Kahn – Matière non particulée
Flûte basse amplifiée et support audio

Pierre Jodlowski – Limite circulaire
Flûte et électroacoustique

Felipe Lara – Meditation and calligraphy
Flûte basse amplifiée solo

Steve Reich – Vermont counterpoint
Flûte et support audio

Dad Fujikura – Poison Mushroom
Flûte et électroacoustique

Frédéric Kahn – Principes de coïncidence (création mondiale)
Flûte et électroacoustique

Post image

CONCERT-VIDÉO MYRIAM BOUCHER

VIDEO-CONCERT MYRIAM BOUCHER
par Elektramusic / Auditorium des musées
JEUDI 14 NOVEMBRE 2019 – 20h00 – Entrée libre
MAMCS Musée d’Art Moderne et Contemporain
1 place Jean Arp – Strasbourg
Map : https://goo.gl/maps/7xJBMHfyf6ZrtoLy7

Oeuvres vidéomusicales de Myriam Boucher
Interprétation électroacoustique : Paul Clouvel

Elektramusic a le plaisir de consacrer un portrait sous forme de vidéo concert à l’artiste canadienne Myriam Boucher, compositrice et artiste vidéo, Myriam Boucher vit et travaille à Montréal, Canada. Son travail sensible et polymorphe porte sur le rapport organique entre la musique, le son et l’image. Fascinée par la nature elle crée de la musique visuelle inspirée du paysage et du rapport que l’être humain entretient avec celui-ci. Sa création est orientée vers des œuvres de musique visuelle, de performance audiovisuelle, de projets immersifs et du Vjing. Les compositions de Boucher prennent forme au sein d’oeuvres de vidéomusiques et de performances audiovisuelles solos, collaboratives et pour ensembles. Elles font appel à des techniques de VJ et de DJ notées et intégrées dans un contexte de musique.

Programme :

Nuées (2016)
Cette vidéomusique a d’abord pris naissance dans l’idée du battement d’ailes. Les enregistrements ont été réalisés avec la saxophoniste baryton Ida Toninato dans un immense espace désert et réverbérant, la nuit. Les oiseaux ont été captés en plein vol.

Empty Spaces (2019)
La genèse de Empty Spaces est le village où Myriam a grandi, St-Louis sur Richelieu, source du désir de fuir et de s’échapper de la réalité. Structurée de huit segments vidéo, cette œuvre présente une dualité entre des lieux imaginaires et oniriques survolés à vol d’oiseau, et le monde réel, présenté par des lieux vides de sens et froids. Cette dualité se reflète également dans la musique composée de synthétiseurs modulaires, d’enregistrements d’un aboiement de chien, de tempêtes de neige, d’un camion de déneigement, de violon et de tubes de plastique.

Phases (2018)
Cette pièce utilise les trois phases de l’eau et explore notre
relation à l’environnement qui nous entoure. La musique est composée de synthétiseurs, d’enregistrements sonores extérieurs, de saxophones et d’une contrebasse, et propose un travail de textures, de phasage/déphasage et de répétitions.

Télécharger la biographie et les notes de programme

————————
– Entrée libre dans la limite des places disponibles
– Accessible aux personnes à mobilité réduite
– Début à 20h précises, les retardataires ne pourront pas être admis
– Un collaboration Elektramusic et Direction des musées de la ville de Strasbourg
– Elektramusic reçoit le soutien du Ministère de la Culture, de la Région Grand-Est, de la Ville de Strasbourg, de la SACEM et du Crédit Mutuel
– Myriam Boucher à reçu le soutien de Visible Bits, Audible Bytes (Leicester, R.-U.), pour la création de « Empty Spaces »

Post image

MUSIQUE ACOUSMATIQUE ART VIDÉO PARCOURS SONORE CONFERENCES

27e édition du FESTIVAL FUTURA à Crest, Drôme, France
Du 22 au 24 août 2019

PROGRAMME

Jeudi 22 août

13h30 Concert 1

Claude Hermitte Hommage à Edgar Varèse (Objets trouvés n°5) 2018* 07’43
Christine Mannaz-Dénarie Instant-Lumière 2019* 07’56
Ana Dall’Ara-Majek Xylocopa Ransbecka 2018 15’22
Damian Gorandi L’instant précédent 2018 08’32

15h00 Concert 2

Denis Streibig Permien trias 2018 11’56
Charles-Edouard Platel Très loin très proche 2019* 14’16
Franco Degrassi Variazioni su Solo di Evan Parker 2017 12’56
Laurent Soulié Espace Circulaire 1 : Arkaïm 2014 13’32

16h30 Concert 3
Raphaële Dupire-Loubaton MéTHEOrites 2019* 14’43
Hervé Castellani La mouche sidérale 2019* 11’08
Jean–Baptiste Favory Le grand conseil de Sirius a rendu son verdict 1995 10’17
Anne Germanique Bionisation 2018* 15’49

18h00 Concert 4
Reno Vellard Vagues, cendres 2019 16’18
Mutsumi Abe Man-made Primeval Forest 2019 09’20
Edith Alonso Χώρα 2019* 34’00

21h00 Concert 5 
Edgar Nicouleau Aux origines 2019* 60’34

22h30 Concert 6
Dieter Kaufmann Religion 2019* 40’00

Vendredi 23 août

11h00 Conférence
Nathanaëlle Raboisson

13h30 Concert 7
Michèle Tosi Favola di pietra 2019* 10’00
Johann Philippe Dust! 2019* 09’56
Leo Magnien Sutures 2019* 8’09
Olivier Sandilands Je 2018 25’04

15h00 Concert 8
Audrey Poujoula Black Lodge 2017 10’21
Isotta Trastevere Alt(r)o mondo 2019* 18’45
Jacques Stibler La Mer, toujours recommencée 2018* 26’08

16h30 Concert 9
Pauline Patie Catharsis 2018* 07’23
Seiko Tsuruta Astro 2019* 09’28
Ayako Sato Kishimu, irodoru(軋む、彩る)2018 08’13
Agnès Poisson Suite 2019* 13’00
Rémy Carré Le silence des arbres 2019* 13’31

18h00 Concert 10 sortie de CD
Vincent Laubeuf …on ne sait pas 2015-16 47’00

21h00 Concert 11
Frédéric Kahn L’Espace du Rêve d’après Images du royaume coloré des êtres vivants 2018* 11’36
Elsa Justel Ce monde et ailleurs 2019* 11’00
Pom Bouvier-b Lands of Gravity_α 2019 12’00
Yoann Sanson Bords Plateau, partie 3 2019* 20’00, commande de Motus

22h30 Concert 12 Vidéo acousma
Cesare Saldicco I Camminatori 2015 22’39
Trihn Lo Hétérotopies 2019 8’30
Tomonari Higaki (musique) et Kei Shichiri (vidéo) Impatients 2018

Samedi 24 août

11h00 Conférence
Kazuko Narita

13h30 Concert 13
Prix CCMC – Destellos – Russolo

15h00 Concert 14
Céline Laurens et Paul Ramage Canjuers, territoire interdit 2019* 60’00 (création version concert)

16h30 Concert 15
Julia Nanda Bejarano López Entomological garden 2018 10’38
Marie-Hélène Bernard Bao Sr 2016 13’33
Gustavo Chab Spiral Voice 2019 09’30
Aï Watanabe LMD 2019 08’20
Martina Claussen [connected] 1 2017 09’38

18h00 Concert 16
Bruno Capelle Grand Village 2018* 10’28
Kasuko Narita Cellules Electroniques 12’44
Eduardo Palacio Cycle et rupture 2019 09’50
Armando Balice Black Garden 2019 21’18

21h00 Concert 17
Clemente Manfredi & Enea Dario Buificazioni 2017 29’45
Michel Chion Laude 2019* 40’00

22h30 Concert 18
Tomonari Higaki Jingle tails 2019* 17’00
Françoise Barrière Aujourd’hui 1975 18’53
Philippe Leguerinel Y seras-tu? 2019* 19’00

00h00 Nuit Blanche
00h00 Yves Zysman Chants magnétiques 14’17
00h14 Laurence Bouckaert La guerre des mondes 09’49
00h25 Isabelle Stragliati Dream.Like.Sound #05 h Etats intermédiaires – Life to Death and Back 58’57
01h24 Jorge Antunes La Conception et la Naissance du Superman 19’57
01h45 Phonophore enquête sonore autour des furtifsSoundfootage #01 05’03
01h50 Julie Mondor Une immensité intime* 07’10
01h58 Lucien Basdevant La solitude est une prison 08’00
02h06 Daniel Mayer Matters 2 12’24
02h19 Christophe Ratier L’Ile Verte 13’49
02h33 Jaime Reis Fluxus, pas trop haut dans le ciel 09’15
02h43 Phonophore enquête sonore autour des furtifs Saskia Larsen, traqueuse phonique 10’42
02h54 Christophe Robert Crépusculaires 25’10
03h20 Raphaël Panis …, les débris flamboyants de ma tunique d’opale, … 19’03
03h39 Edward Wlliams Echo Organ 27’22
04h07 Pierre-Luc Lecours Éclats | Noir 16’45
04h24 Phonophore enquête sonore autour des furtifsSoundfootage #02 05’54
04h30 Lucie Bortot Le mariage du Ciel et de l’Enfer 51’10
05h22 Sara González Plegaria 08’01
05h30 David Ferry Atoma 07’02
05h38 Gino Mariotti Céréales S/Verre 13’26
05h53 Jacques Curtet La respiration de Neptune 10’15
06h04 Darren Copeland …while working and walking […tout en travaillant et en marchant] 12’26
06h17 Rose Bolton The Blinding 13’48
06h31 James Andean Valdrada 15’28
06h47 Pierre Agut Au commencement 12’30
07h00 Phonophore enquête sonore autour des furtifs Nèr, traqueur optique 07’46
07h08 Valerio Orlandini Fluctus 08’27
07h17 Nicola Fumo Frattegiani Sequenze 1 08’52
07h27 Rodolphe Collange Aménités Urbaine 17’55
07h45 Francis Dhomont Un message imFpérial 7’17
07h53 Paul Dibley Is-y-Coed 14’56
Fin 08h08

* création mondiale

Plus d’informations :

www.festivalfutura.fr

Post image

Concert Elektramusic


Concert Elektramusic – Samedi 8 juin – 20h30 – Tarif CHF 15.-
Brunch Musical – Dimanche 9 juin 11h – Tarif CHF 25.- Fonderie Kugler – 19, avenue de la Jonction – Genève

La Fonderie Kugler et Elektramusic vous proposent de vous plonger dans un univers sonore inédit qui explore le répertoire pour électroacoustique, flûte et art vidéo avec un concert spatialisé qui fait la part belle aux oeuvres mixtes pour cet instrument et l’électronique. En plus du concert du samedi 8 à 20h30, un brunch musical est prévu en toute décontraction le dimanche 9 juin à 11h.

Samedi 8 juin – 20h30
Concert Elektramusic
Tarif CHF 15.-

Programme des oeuvres:

Convergence – Ofer Pelz
Flûte et électroacoustique

Shapeshifter – Line Katcho
Electroacoustique et vidéo

Limite circulaire – Pierre Jodlowski
Flûte et électroacoustique

Semaphore – Line Katcho
Electroacoustique et vidéo

Poison Mushroom – Dai Fujikura
Flûte et électroacoustique

Matière non particulée – Frédéric Kahn
Flûte basse amplifiée et support audio

Flûte : Coline Charnier
Electroacoustique : Paul Clouvel

Dimanche 9 juin – 11h
Concert d’Elektramusic avec brunch
Tarif CHF 25.-

Programme :

Matière non particulée – Frédéric Kahn
Flûte basse amplifiée et support audio

Elements II – Paul Clouvel
Vidéo et électroacoustique

Mediation and calligraphy – Felipe Lara
Flûte basse amplifiée solo

Poison Mushroom – Dai Fujikura
Flûte et électroacoustique

Flûte : Coline Charnier
Electroacoustique : Paul Clouvel

—————————————–
Réalisation graphique Hélène Schwarz

Post image

CONCERT ELEKTRAMUSIC – MUSIQUES MIXTES

Jeudi 18 Avril 2019 – 20H
Auditorium des Musées de Strasbourg / MAMCS
Entrée libre dans la limite des places disponibles

Elektramusic présente un nouveau concert exceptionnel ce jeudi 18 avril à l’auditorium du MAMCS avec 5 oeuvres emblématiques du répertoire mixte pour instruments et électronique. Au delà du mariage subtil entre le jeu instrumental des flûtes, clarinette basse, du piano et la partie électroacoustique, les auditeurs seront invités à s’immerger dans un espace sonore inédit, ou la spatialisation sur hauts-parleurs donne une dimension supplémentaire et augmentée au jeu instrumental, rompant avec les modes d’écoute des concerts traditionnels.

Le programme mettra en avant la virtuose pièce pour flûte et électroacoustique « Limite circulaire » du compositeur français Pierre Jodlowski, ainsi que la très expérimentale « Convergence » du compositeur israélien Ofer Pelz.

La clarinette basse et l’électronique prendront le relais avec la très rock « Black arrow » de la coréenne Sungji Hong et l’étonnante « Jackdaw » de l’américain Wayne Siegel.

Enfin la pièce pour piano et électroacoustique « Elements III » de Paul Clouvel, après avoir été créé à Bâle en novembre dernier, sera jouée en première française au MAMCS.

Post image

MUSIQUES ÉCLATÉES – DEUXIÈME ÉDITION

Elektramusic est ravie de vous présenter la deuxième édition de Musiques Éclatées, un parcours musical de 10 concerts gratuits dans 9 lieux différents du centre-ville de Strasbourg. Une belle occasion de découvrir la richesse et la vitalité du tissus musical strasbourgeois en musiques classiques, jazz et contemporaines.

Voici un aperçu du programme :

 
11h : le contrebassiste “Stéphane Clor”  à l’hôtel Graffalgar
12h : le quatuor de clarinettes “Roots4Clarinets” au MAMCS
13h : une création de “Lovemusic” sur un bateau-mouche à l’embarcadère du MAMCS
14h : “Hanatsu miroir” investit en trio électronique la crypte de la Cathédrale
15h : l’ensemble vocal “Voix de Stras’” revisite les 4 saisons aux Galeries Lafayette
16h : le duo alto et voix Claire Trouilloud et Aurélien Sauer propose un tour du monde à la libraire Kléber
17h : l’ensemble “Accroche Note” rend hommage à Aperghis au salon de l’Hôtel de ville
18h : le quatuor de saxophones “RE/SONO” présente un programme argentin à l’Opéra National du Rhin
19h : le “Duo Absinthes” nous ramène à la grande époque du cabaret berlinois à l’AEDAEN Gallery
20h : la journée se termine en beauté avec l’énergie de “Snowdrops” avec Christine Ott aux ondes Martenot et Mathieu Gabry aux claviers, à l’AEDAEN Gallery

CECIA: Open Call for Composers

CECIA: Open Call for Composers
Deadline: April 30, 2019

CECIA (Collaborative Electroacoustic Composition with Intelligent Agents) is an innovative art project that integrates the creative agency of 5 composers and Machine Learning algorithms in order to produce a coherent composition of electroacoustic music. The project aims to explore collaborative music creation, harnessing the creativity of electroacoustic composers and Intelligent Agents through a cloud computing platform.

The collaborative process of composition will be conducted online in an iterative fashion, in which the composers will submit and evaluate sound material/ideas/suggestions. These data will train the machine learning algorithms, which will generate new sonic structures according to the group preferences. The framework implements a decentralized model for electroacoustic music composition, featuring hybrid agency (human-algorithmic) and distributed authorship.
The selected composers are expected to work remotely, using the bespoke cloud computing platform, and will receive support by the project moderators, Kosmas Giannoutakis and Artemi – Maria Gioti.
Each composer will receive a fee of 400 EUR. The resulting composition will be premiered at the ZKM | Center for Art and Media Karlsruhe in December 2019.
The collaborative process will take place in a fixed period of four months, beginning on August 1, 2019 and ending on November 30, 2019. All creative contents generated by the algorithms and the selected composers will be licensed under a Creative Commons license that allows ZKM and the « Interfaces » project the right to publish them in any physical or digital format.


APPLICATION DEADLINE: April 30, 2019
 

To apply for the project please send the following material to cecia@zkm.de by April 30, 2019 with the subject « CECIA »:
•    A motivation statement (max. 300 words)
•    A short CV (max. two pages), including contact address, telephone number, e-mail and website.
•    Links to two previous works (audio or video recordings)

Incomplete applications can’t be considered. For additional questions, please contact us at cecia@zkm.de. The selected applicants will be notified by email by May 30, 2019.

The project « CECIA » (Collaborative Electroacoustic Composition with Intelligent Agents)« is organized within the framework of the » Interfaces project with the support of the Creative Europe program of the European Union.

Further information: https://zkm.de/en/cecia-open-call-for-composers

BGSU Klingler ElectroAcoustic Residency – 3 weeks until deadline

Call for Applications:
KEAR Two-Week Electroacoustic Composer/Researcher Residency 2019-20
APPLICATION DEADLINE: Midnight (Eastern Standard Time) Monday 25 February 2019
AWARD: Travel funding, housing, and stipend
Application information and link to APPLY: visit website
Studio Information: visit website
KEAR Residency Information: visit website
 
BGSUElectroacoustics welcomes applications for its sixth annual Klingler Electroacoustic Residency (KEAR) program. We seek a dynamic, innovative composer, researcher, or practitioner with a project requiring the use of our surround studio facilities. One composer will be selected each academic semester (fall and spring) to visit for two weeks to work on a composition and/or research project employing multi-channel spatialization (up to 10.2), first order Ambisonics, and/or controller-driven live performance.
 
2018-19 Residents:
Elizabeth Hoffman (New York, USA)
Eli Fieldsteel (Illinois, USA)
 
Past residents include Adam Stanovic (Sheffield, UK) Adrian Moore (Sheffield, UK), Robert Normandeau (Montreal, QC), James Andean (Leicester, UK), Louise Harris (Glasgow, UK), John Young (Leicester, UK), Jonty Harrison (Birmingham, UK), Adam Basanta (Montreal, QC), and Brad Garton (New York, NY)
 
ELIGIBIILITY
All electroacoustic composers, researchers, and practitioners are welcome to apply. Preference will be given to applicants whose proposal makes a compelling argument for using the multi-channel and/or Ambisonics (MC/A) studio resources. Preference will also be given to established professionals in the field.
 
AWARD DETAILS
Selected composers will receive:
·      Airfare or mileage reimbursement to/from Bowling Green (up to $1500 and adhering to Bowling Green State University travel regulations)
·      On campus housing
·      $150 Meal card for on-campus dining
·      $150 stipend
·      Unlimited access to the BGSUElectroacoustics MC/A studio for two weeks (14 days)
 
AWARDEE OBLIGATIONS TO BGSUElectroacoustics
While the resident’s primary activity will be working on his/her proposed project, we seek a resident willing to engage with our creative community during his/her visit by spending some informal time with our faculty and students, and sharing their expertise in a few formal settings as follows:
·      Present two music technology course lectures – topics to be agreed upon with the course instructors. (75 minutes each)
·      Teach up to four 30-minute lessons to students composing electroacoustic pieces.
·      Present one informal lecture and demonstration on the project at the residency’s end. (75-90 minutes)
·      Other activities may include interviews (audio and/or video), photography sessions, and other press-related endeavors with BGSU Marketing and Communications, to be used by BGSU at its discretion for publicity and archival purposes.
·      Commitment to serve as a judge for one future KEAR scheme.
 
AWARD CRITERIA
·      Proposed projects should clearly and convincingly illustrate the necessity of working in the BGSUElectroacoustics MC/A facility.
·      Awarded composers must reside in Bowling Green and work on their proposed project for two weeks (14 days total.) Shorter durations will not be permitted. Longer periods may be possible but the resident must pay his/her own expenses after completing the sponsored 14-day residency.
·      In-progress projects may be completed during the residency period.
 
APPLICATION PROCESS
Interested applicants must submit an electronic application form including the following information:
·      Project title 
·      Project description (850 word maximum)
·      Rationale for studio use (200 word maximum)
·      Biographical Statement (500 word maximum)
·      Signed residency agreement
·      Maximum of three web links pointing to work examples (soundfiles, score, video demonstrations, research papers, software, etc.) Hard copy materials will not be accepted.
o   Composers should submit up to three electroacoustic compositions with a 30-minute sum-total maximum duration. Multi-channel works are permitted but please include a stereo version for the jurors.
o   Researchers should submit up to three papers and/or software programs.
Submit online here.
Applications will be reviewed by a three-member international jury.
Questions about the process may be addressed to Elainie Lillios – lillios at bgsu.edu
 
DEADLINE
Applications must be received by 11:59pm (Eastern Standard Time) on Monday 25 February 2019. Late or incomplete applications will not be considered.
Post image

Concert et projections visuelles – TRAGEN.HZ

Elektramusic – Concert – Jeudi 7 février 2019 – 20h
Auditorium du MAMCS – Musée d’Art Moderne
et Contemporain Strasbourg
Entrée libre

TRAGEN.HZ-ondes portées
oratorio ratures pour projections visuelles et sonores.
Celine Pierre, projections visuelles et sonores
Louis Michel Marion, viole de gambe.

TRAGEN.HZ, un work & progress mené depuis des collectes de sons et images sur le campement de Calais pour formes brèves vidéos et électroacoustiques, performances installation et forme scénique.
Conception, réalisation & mise en scène: Celine Pierre/ Alto: Elodie Gaudet/ Viole de Gambe: Louis Michel Marion/ Mixt violin : Celine Pierre/ Voix: Caroline Chassagny, Thierry Machuel & Blanche/ Corps en trajectoire: Ephia Gburek/ Enregistrement studio: Delphine Baudet. Une production LES SEPTANTES – des écritures multiples.

TRAGEN.HZ – ondes portées – oratorio ratures :
« HZ » symbolise les ondes herziennes. « TRAGEN » signifie porter en allemand. Le titre pourrait donc se traduire par « ondes portées”. »HZ” pourrait être l’acronyme de “Hertz”, le coeur en allemand. A la façon dont l’écrit Paul Celan :  “Die Welt ist fort ich muss dich tragen”. Le monde s’en est allé je dois le porter. “Oratorio ratures”: un mot pris au registre sonore, un autre à celui du visible – la rature comme un hiatus, une ouverture par où images et sons se répondent. Un parti et un partage du sensible indissociablement poétique et politique.

L’écriture du projet sollicite des plans séquences du campement de Calais enregistrés lors de son démantèlement, incendies, terres et aires calcinées; et un corpus de séquences sonores reliées par le cri: cris et stridences de l’instrument à cordes, cris issus de la tradition des chants de deuil et du chant lyrique, cri qui porte ce qui se tait et se rature dans toute écriture, ce qui en appelle aux voix, les porte de la plainte à la complainte, voir à la consolation. L’ensemble de ces constituants provoquent une suspension du temps et de l’espace où retentit convocation, évocation et disparition des voix anonymes. Une évocation dans le sillage de l’oratorio, qui via l’une de ses origine, “la lauda”-sorte d’hymne monodique élaborée au XIIIe siècle par des pénitents arpentants des terres dévastées – s’inscrit dans cette longue histoire de la migration et de la guerre. Chemin, sable, sol et cendre, tout effleure en situation d’effacement là où la voix se veut faire chemin et où le temps s’étire dans la direction du poème: “les poèmes sont aussi de cette façon en chemin, ils mettent un cap, sur quoi ? Sur quelque chose qui se tient ouvert, disponible, sur un tu à qui parler, une réalité à qui parler” écrit Paul Celan.

TRAGEN.HZ est réalisé au Laboratoire de Composition du Conservatoire à Rayonnement Régional de Reims et en résidence au Centre National de Création Musicale Césaré-Reims.
Le porteur de projet bénéficie du dispositif d’Aide à la Création 2017 & à la Diffusion Nationale et Internationale 2018-2018 Arts Visuels de la Région Grand Est et de à l’Aide au projet Musique 2018 de la DRAC Grand Est.

 

Crédit Photo : Céline Pierre

 

Concert Piano Objets Sonores

Thursday, November 1st 2018 – 21:00
Gare du Nord – Bahnhof für Neue Musik
Schwarzwaldallee 200, 4058 Basel, Suisse
Entrée : -15, -10 et -5 CHF

At the Hochsule für Muzik electronic composition’ studio’s invitation of Bâle, Elektramusic proposes you to discover the piano and electroacoustic register, rarely performed in concert, but which abounds of works often virtuoso, with varied writing, and which invites you to immerse yourself in this fascinating connection between the tone, the different modes of piano playing and the infinite sides of electronic creation. 

Nina Maghsoodloo – Piano
Paul Clouvel – Interprétation électroacoustique

Programme Piano Objets Sonores 

Sébastien Béranger : « Disclocations » pour piano, électroacoustique et vidéo (création vidéo Celia Eid)
Jason Bolte : « Scrap Metal » pour piano et électroacoustique
Paul Clouvel : « Elements III » pour piano et électroacoustique (création)
Francesco Fillidei : « Toccata » pour piano amplifié
PIerre Jodlovski : « Série noire » pour piano et électroacoustique
Katharine Normann : « Fuga interna (begin) » pour piano et électroacoustique

Tickets and online reservation

Post image

Concert Piano Objets Sonores

Jeudi 1er novembre 2018 – 21:00
Gare du Nord – Bahnhof für Neue Musik
Schwarzwaldallee 200, 4058 Basel, Suisse
Entrée : -15, -10 et -5 CHF

A l’invitation du studio de composition électronique de la Hochscule für Muzik de Bâle, Elektramusic vous propose de découvrir le répertoire pour piano et électroacoustique, souvent peu présenté en concert, mais qui fourmille d’oeuvres souvent virtuoses, aux écritures variées, et qui vous invitent à vous immerger dans ce rapport passionnant entre le timbre, les différents modes de jeu du piano et les infinies facettes de la création électronique.

Nina Maghsoodloo – Piano
Paul Clouvel – Interprétation électroacoustique

Programme Piano Objets Sonores 

Sébastien Béranger : « Disclocations » pour piano, électroacoustique et vidéo (création vidéo Celia Eid)
Jason Bolte : « Scrap Metal » pour piano et électroacoustique
Paul Clouvel : « Elements III » pour piano et électroacoustique (création)
Francesco Fillidei : « Toccata » pour piano amplifié
PIerre Jodlovski : « Série noire » pour piano et électroacoustique
Katharine Normann : « Fuga interna (begin) » pour piano et électroacoustique

Billets et réservations en ligne

 

JOB LOCATION

Department of Music 
University of California San Diego
 
 

The Department of Music at the University of California San Diego (music.ucsd.edu) invites applications for an Assistant Teaching Professor in the area of Electronic Music to begin July 1, 2019.

UCSD is an equal opportunity/affirmative action employer with a strong institutional commitment to excellence and diversity (http://diversity.ucsd.edu).

If you have questions, please contact Miguel Ramirez at maramire@ucsd.edu

JOB LOCATION

La Jolla, CA, USA
 
Details:
 

Appel à œuvres / call for works

Hello everyone [en français plus bas],

You’ll find below a call for works for a mini-concert in Octandre’s next season.

Please send the works to both octandre.contact@gmail.com and 0paulhusky0@gmail.com before January 1st 2019.

Works will be considered when they are received, so it would be preferable not to wait December 31st to send them.

Thank you!

The call :

It must last 3 minutes maximum,

it must be an electroacoustic piece (mono/stereo),

and it must make the audience LAUGH…

at the Spot concert of Jan 26th, 2019 (12:00 sharp) – Halles des Douves, Bordeaux.

The theme is : »free », but you’re free to chose another one. To join in, please send your piece by email before January 1st, 2019.

At least six pieces will be carefully selected and played during the concert, which will last twenty minutes.

Looking forward to it,

Paul Husky

*****FRANÇAIS*****

Bonjour à toutes et à tous,

Vous trouverez ci-dessous un appel à œuvres pour un mini-concert qui aura lieu lors de la prochaine saison d’Octandre.

Merci d’envoyer les œuvres à octandre.contact@gmail.com et à 0paulhusky0@gmail.comavant le 1 janvier 2019.

Les œuvres seront écoutées au fil de leur réception, donc il serait préférable de ne pas attendre le 31 décembre pour les envoyer.

Merci!

L’appel à projets :

Il faut que ça dure 3 minutes maximum,

il faut que ce soit une pièce électroacoustique (mono/stéréo),

et il faut que ça FASSE RIRE le public

du concert Spot du 26 janvier 2019 (12:00 pile) à la Halle des Douves à Bordeaux.

La thématique est libre, mais pour ceux qui le souhaitent la thématique est « libre ». Pour participer, merci d’envoyez votre pièce par mail avant le 1 janvier 2019. Un minimum de six pièces sera soigneusement sélectionné et diffusé lors du concert qui durera vingt minutes.

Ayant hâte d’y être,

Paul Husky

Post image

SAVE THE DATE – CONCERT 70/20

SAVE THE DATE – CONCERT 70/20
Jeudi 14 juin 2018 – 20h00 / MAMCS Strasbourg

Pour les 20 ans du Musée d’art moderne et contemporain (Strasbourg), Elektramusic fête les 70 ans de la musique concrète et des musiques électroacoustiques dans toute leur diversité, avec un concert spatialisé qui met en avant des oeuvres emblématiques du répertoire électronique, des créations mais aussi des oeuvres pour électronique et vidéo de compositeurs défendus au fil des années par Elektramusic.

À cette occasion, nous aurons le plaisir d’accueillir la compositrice et performeuse canadienne Line Katcho qui interprétera trois de ses œuvres et performances.

Programme

Line Katcho – Aiguillage – Acousmatique
Philippe Blanchard – Symphonie bruitiste pour bolides des 24h du Mans – Acousmatique
Myriam Boucher – Vagues – Vidéomusique
Line Katcho – Simulacre – Vidéomusique
Vincent Laubeuf – Une balade/un jour – Acousmatique
Myriam Boucher – Vertiges – Vidéomusique
Line Katcho – Immortelle – Vidéomusique en direct/performance

————————–———-
MAMCS/Auditorium
1 place Jean Arp 67000 Strasbourg
Jeudi 14 juin – 20h00
Entrée libre dans la limite des places disponibles

Évènement Facebook

Second Call for Papers

Ninth International Conference
Music/Sonic Art: Practices and Theories
At the Interface of Practice and Theory: Revisiting the Artistic Research Debate
MuSA 2018 – Karlsruhe (IMWI)
28 June – 1 July 2018

Hochschule für Musik, Karlsruhe – Institut für Musikwissenschaft und Musikinformatik (IMWI)
Am Schloss Gottesaue 7, 76131 Karlsruhe, Germany

SECOND CALL FOR PAPERS :

We are pleased to announce the Ninth International Conference on Music and Sonic Art: Practices and Theories (MuSA 2018), an interdisciplinary event to be held in Karlsruhe, Germany at the Institut für Musikwissenschaft und Musikinformatik (IMWI) (http://www.hit-karlsruhe.de/hfm-ka/imm/).

Conference dates: 28 June – 1 July 2018

Deadline for abstract submission: Friday, 27 April 2018.

Keynote Presentation: Markus Noisternig (Researcher at IRCAM, CNRS, Sorbonne Universities—UPMC in Paris, Senior Lecturer at the Institute of Electronic Music in Graz, Lecturer at the Karlsruhe College of Arts and Design)

Proposals for sessions and individual papers for the Ninth International Conference on Music and Sonic Art: Practices and Theories are invited from academics, independent researchers, practitioners and post-graduate students. Presentation formats include academic research papers (20 minutes + 10 minutes for discussion); reports on practice-based/artistic research or educational programmes (20 minutes + 10 minutes for discussion); and workshops, panel sessions, lecture-demonstrations (30 minutes + 15 minutes for discussion). The Conference committee encourages presentations in which practice forms an integral part of the research. All proposals will be ‘blind’ peer-reviewed. The Conference language will be English.

THEME AND TOPICS :

The theme of MuSA 2018 is At the Interface Between Practice and Theory: Revisiting the Artistic Research Debate. The last decade has witnessed the establishment of artistic research in music and sonic arts as an original approach that brings together theory and practice. While much has been written about the integral role of artistic practice in this kind of research, much remains to be learned from exploring the multiple ways in which theory and practice can be brought to bear on each other. MuSA2018 thus aims explore the interface between theory and practice in the context of artistic research. We invite submissions on the following, and other relevant topics, in relation to the theory-practice interface in the context of artistic research :

– Conceptual and non-conceptual processes
– Multimodality
– Know-that and know-how
– The role of the subjective dimension
– Role of technology
– Embodied processes
– Value judgments
– New knowledge and insights

Other topics that are in line with the Conference’s broad aim of promoting interdisciplinary research within and across Music and Sonic Art will also be considered.

As in previous MuSA conferences MuSA 2018 will continue to include the popular, one-day event devoted to ‘Re-thinking the Musical Instrument’, focusing on the origination, making and playing of musical instruments.

Some of the topics that will be explored during this one-day event include :

– The acoustical, musical, cultural, symbolic, and ritualistic qualities of musical instruments and the relationships between these (theoretically) distinct kinds of qualities;
– The discourses that exist in relation to musical instruments in different genres, styles and traditions;
– The gestural affordances and ergonomic principles of musical instruments and the musical meanings that emerge as a result of these affordances and principles;
– Performers, improvisers and their instruments: phenomenologies of music making in the context of particular kinds of musical instruments;
– Composer and instruments: the material, acoustical and expressive qualities of instruments and their relationship to musical languages composers create;
– Relationships between creativity in performance, nature of musical interpretation and musical instruments;
– The role of the musical instrument in the creation of musical identities;

We also invite proposals on any research area related to the nature and use of western acoustical instruments, traditional ethnic instruments and digital/virtual instruments.

ABSTRACT FORMAT :

Please submit an abstract of approximately 250-300 words as an e-mail attachment to j.dack@mdx.ac.uk

 As contributions will be ‘blind’ peer-reviewed, please do not include information that might facilitate identification from the abstract. In addition, please include separately the name(s) of the author(s), institutional affiliation (if any) and short biography (approximately 100 words). Deadline for the receipt of abstracts is Friday, 27 April 2018.Notification of acceptance will be sent by 11 May 2018.

REGISTRATION :

The Conference fees are: €120 for delegates (day rate: €40), €100 for presenters (day rate: €35), and €60 for students and others who qualify for concessions (day rate: €20).

If additional information is required please do not hesitate to contact Prof. Dr. Mine Doğantan-Dack or any member of the Conference Committee:

Prof. Dr. Mine Doğantan-Dack ­­– md787@cam.ac.uk (University of Cambridge)
Prof. Dr. Thomas A. Troge (IMWI, Karlsruhe) – troge@hfm.eu
Prof. Dr. Paulo Ferreira-Lopes (Universita Cattolica Porto/HfM-Karlsruhe) – pfl@hfm.eu
Prof. Dr. Miroslav Spasov (Keele University, UK) – m.spasov@keele.ac.uk
Prof. Dr. Marlon Schumacher (IMWI, Karlsruhe) – schumacher@hfm-karlsruhe.de
Prof. Dr. Marc Bangert (IMWI, Karlsruhe) – bangert@hfm.eu
Prof. Dr. Damon T.Lee DMA (IMWI, Karlsruhe) – damon.lee@hfm.eu
Patrick Borgeat (IMWI, Karlsruhe) – borgeat@hfm.eu
Timothy P. Schmele (IMWI, Karlsruhe)  – t.schme@gmail.com
Dr. John Dack (Middlesex University, UK) – j.dack@mdx.ac.uk

Administrative support: Gundi Rössler (IMWI, Karlsruhe) – roessler@hfm.eu

Post image

Prix Mixage Fou 2018

 
Cette année Elektramusic était partenaire du concours Mixage Fou, retour sur cet évènement valorisant la création sonore originale.

Le principe du concours Mixage Fou est de réaliser une création sonore originale uniquement à partir de la banque de sons proposée. Toutes les techniques de création sont permises (montage, utilisation d’effets…). La seule limite est la durée, 80 secondes.

Pour cette 9ème édition, il avait été préparé une banque de sons sur le thème : Instrumentarium. Créée pour l’occasion par : Hervè Birolini, Jean-Marc Duchenne, Diego Losa.

Une très belle édition dont nous avons été fier d’être partenaire et tenons spécialement à féliciter Charles-Édouard Platel ayant remporté le Prix Mixage Fou. Il gagne une diffusion d’un concert spacialisé au Musée d’Art Moderne et Contemporain de Strasbourg organisé par Elektramusic.

Cette édition a aussi réuni une centaine de créations en provenance de 5 pays (France, Belgique, Allemagne, Tunisie et Argentine).
En écoute sur : https://www.facebook.com/mixage.fou

Ci-dessous la représentation de la participation France / Europe :

Age de participation : entre 10 ans (CM2) et 71 ans

Quelques professions :

Le concours  Mixage Fou reprendra l’année prochaine (février / avril 2019) pour son 10ème anniversaire, plus d’informations sur le site : http://www.mixagefou.com/

Marie Curie Fellowships Call – University of Huddersfield

We are particularly keen to encourage applications in contemporary musicology, electroacoustic music, sonic art, installation, mixed music, audiovisual music.

The scheme facilitates practice-led research where there is a strong element of theoretical research underpinning the creative work produced.

Please read the eligibility guidelines here.

http://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/opportunities/h2020/topics/msca-if-2018.html

We will support and mentor up to 10 post-doctoral applications for this prestigious award within the School.

This is a scheme with which we have had previous success and look forward to mentoring strong applications again.

MSCA_IF_advert_MHM_2018

Online application Giga-Hertz Award 2018

Online application Giga-Hertz Award 2018

Period of Submission: 15.3.2018 – 31.5.2018

The Giga-Hertz Award comprises a total of two special awards for electronic and acousmatic music. Their goal is to initiate and support new projects. Candidates are judged on the basis of a composition not more than five years old and a proposal for a projected work. The focus of the Special Prizes is to honor a work, and not a person. The competition is advertised publicly each year and is open to composers of all ages.

The works submitted can be of diverse combinations and types of style. There are no aesthetic constraints, only functional criteria that relate to content.
Thus, all compositions submitted should meet at least one of the following criteria:

•    Compositions using live electronics
•    Composition for fixed media
•    Mixed music
•    Concert installation
•    Transmedial composition
•    Experimental sound performance
•    Interdisciplinary performance (with relevant music or sound components)

This year, the topic area of artificial intelligence should be given particular attention in the selection of the working scholarship. In this context, artists should be motivated to apply in particular with musical works which have been realized through the use of artificial neural networks. Alongside this, other works which have been realized with digital or electronic technology can also be submitted.

Previous awardees of the Grand Prize were important figures like Laurie Anderson, Curtis Roads, Brian Eno, Pierre Henry, Pierre Boulez, John Chowning, Francis Dhomont, Jean-Claude Risset, Pauline Oliveros, Emmanuel Nunes, Gottfried Michael Koenig, Trevor Wishart and Jonathan Harvey. Giga-Hertz Special Prizes former years went inter alia to Hans Tutschku, Maurilio Cacciatore, Astral Colonels, Huihui Cheng, Elvira Garifzyanova, Alexander Schubert, Jagoda Szmytka & Vinyl -terror & -horror.

Registration is via online application. On the online form you enter all the necessary information.
Application deadline: May 31, 2018!

For further information see http://zkm.de/en/about-us/awards/giga-hertz-award

Residency for immersive sound works in Oslo 2019

We are now open for applications to our residencies dedicated to work with surround sound in 2019.

Application deadline is April 1st

Composers and sound artists, both Nordic and International, who reside in the Nordic and Baltic countries (except Norway) are eligible to apply to the program which has been made possible with the support of the Nordic Culture Point.

Residence periods of 6-8 weeks are preferable, but the period can be divided into two parts. It should be completed by the end of 2019. Travel and accommodation costs are covered and fees are offered depending on the length of stay, NOK 10,000 per month. The guests are given an office space, access to Studio 3, our 24-channel studio for surround, plus other studios and equipment. Technical assistance is available Monday to Friday from 10:00 to 17:00.

We offer:
Travel spendings to and from Oslo
Accomodation
Work grant
Office and technical staff
Access to Studio 3
Access to Notam’s other studios and resources

Call for sound proposals: INTER- #11 (5.1, quad, stereo, other) – deadline *Fri 9th Feb*


Call for sound proposals: INTER- #11 (5.1, quad, stereo, other) – deadline *Fri 9th Feb*.

INTER- is a quarterly spatial audio event event series presenting sound art and experimental studio production.

We support 5.1, quad, stereo and are open to other ways and means. Proposals of all kinds are welcome – across aesthetic, conceptual and technical boundaries.

 

These nights are about creating a focused, public listening context for experiments in recorded sound. We are particularly fascinated by the *in-between* spaces of present-day sound and listening – between actual and virtual auditory space, between sound production and reception.

 

We aim to support work and practices which might not fit easily into other live contexts. The intention is to make a space for drawing together practices across sound art, studio production, field-recording and live electronics, and for exploring and discussing spatial audio work made in Glasgow and across the world.

 

Previous participants include – Bethan Parkes, HMBKR, Mark Vernon, Matthew Shoen, Nikki Kane, Felipe Otondo, Angus Carlyle, Jamie Cooper, Slavek Kwi and Linda O Keeffe, Ela Orleans, Nathan Quirk, Luca Nasciuti, Angus McIntyre & Nicola Reade, Robert Stokowy, Roberto Zanata, Nicola Scrutton, Isobel Anderson, Cucina Povera, Tullis Rennie, Paul Nataraj, Rupert Cox, Rory Comerford, Seth Rozanoff, Jox Oiz, Lauren Sarah Hayes, Anna Terzaroli, Lina Tobler, Paolo Pastorino, Tim Cooper, Aisling Quinn, Adam Stanović, Symeon Yovev, Robert McLeod, Xavier Madore, Zoë Irvine & Pippa Murphy, Klaysstarr, Brian Connolly, Nikos Stavropoulos, J Simon van der Walt, Liam Slevin, Thiago Ruiz, Paul Johnston, Laurence Chan, Michele Del Prete, Tony Morris, David Philp, Matthew Grouse, Patrick Shand, Gordon Delap, Damon Lee, Nicolas Marty, Oliver Carman, Jamie Ferguson, Zubuntu, James Andean, Czech Vodus, Coryn Smethurst, Daphne Potamiti, Konstantinos Karathanasis, Paul Jamieson, Adriana Minu, Alexander Bauer and Luis Valdivia.

 

INTER- #11 takes place on **Tue 27th Feb 2018** at Stereo, Glasgow. The deadline for submissions is **Friday 9th Feb 2018**

 

/////////////////////////////////////

 

HOW TO SUBMIT A PROPOSAL:

 

Please send you proposal to Iain Findlay-Walsh at monostereomutations@gmail.com

with the email title ‘INTER 11 proposal’

by the closing date of *Friday 9th Feb 2018*

 

including the following:

– proposal info – 500 words max

– links to sound examples (streamable audio preferred – we prefer to avoid downloading complete works at the selection stage)

– tech requirements including file format – we provide an inhouse laptop for playback if required

– brief artist bio

 

due to the nature of the event (additional tech requirements and limited audiences) we are not able pay artists to show their work at this stage.

Post image

Concert Celia Eid & Sébastien Béranger (rétrospective)

Elektramusic – Concert – Jeudi 8 mars 2018 – 20h
Auditorium du MAMCS – Musée d’Art Moderne
et Contemporain Strasbourg
Entrée libre – Évènement facebook

Vidéo : Celia Eid
Musique : Sébastien Béranger
Improvisation/interaction/diffusion : Sébastien Béranger

Le duo formé par Celia Eid & Sébastien Béranger s’appuie sur l’équilibre fragile entre l’œil et l’oreille. Dans un monde où l’image est prédominante, le son tient une place primordiale. La transversalité est essentielle. La relation entre le geste pictural et le geste musical, le rapport entre la matière, le travail de la main et les techniques numériques sont au cœur de leur démarche.

Cette soirée rétrospective présente dix ans de travaux communs. A travers quelques pièces fixes où viennent se greffer des improvisations libres, Sébastien Béranger s’empare des images pour créer une performance multimédia, c’est-à-dire un objet singulier où toutes les composantes sonores et visuelles fusionnent en une oeuvre unique.

Programme :

    1. Improvisation multimédia #1 (électronique, Sébastien Béranger)
    2. Gymel (musique électroacoustique et vidéo)
    3. Improvisation multimédia #2 (électronique, Sébastien Béranger)
    4. Erase (musique électroacoustique et vidéo)
    5. Improvisation multimédia #3 (électronique, Sébastien Béranger)

Interview vidéo de Sébastien Béranger pour le Centre de Documentation de la musique contemporaine :

Sébastien Béranger : Elargir l’espace acoustique from Cdmc on Vimeo.

Call for papers EMS18: 4 weeks left to send your abstract!

Electroacoustic Music Studies Conference 2018

Deadline for paper submission: 15 JANUARY 2018
Announcement of the results: 28 FEBRUARY 2018

Call for Papers:

The Electroacoustic Music Studies Network 2018 will take place in Florence (Italy), 20-23 June 2018, Villa Finaly.

Main theme: Electroacoustic Music: Is it still a form of Experimental Music ?

In the early years of musique concrète Schaeffer proposed that this new approach was a form of experimental music. Of course, during this period and later, others were to use this term as well, meaning something slightly different. Still, the rationale that organising sounds was an innovative form of music making was clearly a logical and just thing to say.
How true is this today? Has experimentation and innovation been overtaken by skill and technique?
Today, the term electroacoustic music now encompasses a wide variety of practices and even genres. Seventy years after the birth of concrete music, it has now become very difficult to circumscribe what electroacoustic music is or can be, because it is so diversified and has so many different styles. Clearly electroacoustic music has come a long way over the last 70 years and many will clearly state that (aspects of) their work are indeed experimental.
On the other hand, there are many who have claimed, for example, that a good deal of acousmatic music has common tendencies and some even go so far to suggest that much of it sounds similar. In the field of musicology, new impulses to research are provided by various forms of technical experimentation. New musical interfaces, bio sensors, the return of hybrid synthesis and DIY devices exemplify challenges for performance studies or creative process analysis.
Has experimentalism taken a back seat to technique and, if so, is that a bad thing? Or is technique now sufficiently mature to stimulate new forms of musical experimentation?
What new forms of experimental have arisen? To what extent do new technologies and techniques allow for experimentalism in electroacoustic music?

Keynote Speeches:
Laura ZATTRA
Lelio CAMILLERI

Submission guidelines:

A submission should consist of a zipped folder containing:
– The paper abstract in English (maximum 1,500 words), headed with author name(s), organization affiliation (if any), contact address, telephone, and email address in PDF;
– A curriculum vitae (2 pages maximum) in PDF;
– A list of publications (2 pages maximum) in PDF;
– A brief bio (150 words) in PDF.

Submission are to be made directly by email to ems18@ems-network.org.

The abstract should be ready for publication if the paper is accepted. A program containing the paper abstracts will be made available on the EMS website (www.ems-network.org) and distributed at the conference.

Submissions from students and early-career postdoctoral researchers are particularly encouraged.

Paper presentation guidelines:
Each paper presentation will be 30 minutes (including a 5 minute question period).
Papers are to be given in English.

Looking forward to seeing you in Florence!
EMS Network

Call for Works: ICMC 2018

Call for Installations, Music, Panel Proposals, Papers, and Workshop Proposals

The International Computer Music Conference (ICMC) 2018 invites submissions of installationsmusicpanel proposalspapers, and workshop proposals to be held inDaeguSouth Korea from August 5-10 2018.

Celebrating our 43rd ICMC, the first one in South Korea, we invite the community to consider this year’s theme Preserve | Engage | Advance as it broadly relates to the diverse field of computer music including auditory display, cognition, composition, digital audio effects, digital libraries, DSP, MIR, musicology, multimedia, NIME, performance, perception, soundscape, and WebAudio.

Taking the conference theme to heart ourselves, we are putting forward two programs that we hope will contribute towards the preservation, engagement, and advancement of computer music:

Soundscape Heritage – (1) Capture, archive, and preserve soundscapes through a 3D lens: data-Driven, community-Driven, and art-Driven. (2) Launch campaign to engage the community in « Soundmapping our World » to preserve our soundscape heritage and advance technologies to sense and help mitigate the global urban noise pollution phenomenon.

Computer Music Heritage – (1) Capture, archive, and preserve works presented at ICMCs starting with the 2018 conference, so that they are no longer lost after each conference ends. (2) Explore archive access possibilities including the what, how, and who, in order to advance content-based music exploration for computer pedagogy, research, and discovery.

Highlights: 
Installation works – exhibition spaces totaling approx. 1,500 m² (16,000 ft²) for at least 30-35 works at the Daegu Art Factory!
Keynote Speakers – Barry Truax and Donoung Lee

Submission Deadline: 
February 12, 2018

More information:
icmc2018.org

Submission Method: 
Online through submission portal (icmc2018.org)

Contact: 
chair@icmc2018.org
icmc2018.org/contact for more details

On Behalf of ICMC 2018 Team,
Doo-Jin Ahn and Tae Hong Park, Co-Chairs

Call For Submissions : MUME 2018

((( MUME 2018 )))

The 6th International Workshop on Musical Metacreation

http://musicalmetacreation.org

June 25-26, 2018, Salamanca, Spain.

MUME 2018 is to be held at the University of Salamanca in conjunction with the Ninth International Conference on Computational Creativity, ICCC 2018.

=== Important Dates ===

Workshop submission deadline: March 2nd, 2018

Notification date: April 30th, 2018

Camera-ready version: May 25th, 2018

Workshop dates: June 25-26, 2018

======================

Metacreation applies tools and techniques from artificial intelligence, artificial life, and machine learning, themselves often inspired by cognitive and natural science, for creative tasks. Musical Metacreation studies the design and use of these generative tools and theories for music making: discovery and exploration of novel musical styles and content, collaboration between human performers and creative software “partners”, and design of systems in gaming and entertainment that dynamically generate or modify music.

MUME intents to bring together artists, practitioners, and researchers interested in developing systems that autonomously (or interactively) recognize, learn, represent, compose, generate, complete, accompany, or interpret music. As such, we welcome contributions to the theory or practice of generative music systems and their applications in new media, digital art, and entertainment at large.

Topics

===========================

We encourage paper and demo submissions on MUME-related topics, including the following:

— Models, Representation and Algorithms for MUME

—- Novel representations of musical information

—- Advances or applications of AI, machine learning, and statistical techniques for generative music

—- Advances of A-Life, evolutionary computing or agent and multi-agent based systems for generative music

—- Computational models of human musical creativity

— Systems and Applications of MUME

—- Systems for autonomous or interactive music composition

—- Systems for automatic generation of expressive musical interpretation

—- Systems for learning or modeling music style and structure

—- Systems for intelligently remixing or recombining musical material

—- Online musical systems (i.e. systems with a real-time element)

—- Adaptive and generative music in video games

—- Generative systems in sound synthesis, or automatic synthesizer design

—- Techniques and systems for supporting human musical creativity

—- Emerging musical styles and approaches to music production and performance involving the use of AI systems

—- Applications of musical metacreation for digital entertainment: sound design, soundtracks, interactive art, etc.

— Evaluation of MUME

—- Methodologies for qualitative or quantitative evaluation of MUME systems

—- Studies reporting on the evaluation of MUME

—- Socio-economical Impact of MUME

—- Philosophical implication of MUME

—- Authorship and legal implications of MUME

Submission Format and Requirements

=================================

Please make submissions via the EasyChair system at:

https://easychair.org/conferences/?conf=mume2018

The workshop is a day and a half event that includes:

-Presentations of FULL TECHNICAL PAPERS (8 pages maximum)

-Presentations of POSITION PAPERS and WORK-IN-PROGRESS PAPERS (5 pages maximum)

-Presentations of DEMONSTRATIONS (3 pages maximum) which present outputs of systems (working live or offline).

All papers should be submitted as complete works. Demo systems should be tested and working by the time of submission, rather than be speculative. We encourage audio and video material to accompany and illustrate the papers (especially for demos). We ask that authors arrange for their web hosting of audio and video files, and give URL links to all such files within the text of the submitted paper.

Submissions do not have to be anonymized, as we use single-blind reviewing. Each submission will be reviewed by at least three program committee members.

Workshop papers will be published as MUME 2018 Proceedings and will be archived with an ISBN number. Please use the updated MuMe paper template to format your paper. Also please feel free to edit the licence entry (at the bottom left of the first page of the new template). We created a new MUME 2018 template based on AAAI template. The MUME 2018 latex and Word template is available at:

http://musicalmetacreation.org/buddydrive/file/mume2018_templates

Submission should be uploaded using MUME 2018 EasyChair portal:

https://easychair.org/conferences/?conf=mume2018

For complete details on attendance, submissions and formatting, please visit the workshop website: http://musicalmetacreation.org

Presentation and Multimedia Equipment:

==========================================

We will provide a video projection system as well as a stereo audio system for use by presenters at the venue. Additional equipment required for presentations and demonstrations should be supplied by the presenters. Contact the Workshop Chair to discuss any special equipment and setup needs/concerns.

Attendance

=======================================

It is expected that at least one author of each accepted submission will attend the workshop to present their contribution. We also welcome those who would like to attend the workshop without presenting. Workshop registration will be available through the ICCC 2018 conference system.

History

=======================================

MUME 2018 builds on the enthusiastic response and participation we received for the past occurrences of MUME series:

  • MUME 2012 (held in conjunction with AIIDE 2012 at Stanford):

http://musicalmetacreation.org/mume-2012/

  • MUME 2013 (held in conjunction with AIIDE 2013 at NorthEastern):

http://musicalmetacreation.org/mume-2013/

  • MUME 2014 (held in conjunction with AIIDE 2014 at North Carolina):

http://musicalmetacreation.org/mume-2014/

  • MUME 2016 (held in conjunction with ICCC 2016 at Université Pierre et Marie Curie):

http://musicalmetacreation.org/mume-2016/

  • MUME 2017 (held in conjunction with ICCC 2017 at Georgia Institute of Technology):

http://musicalmetacreation.org/mume-2017/

Questions & Requests

======================================

Please direct any inquiries/suggestions/special requests to the Workshop Chair, Philippe Pasquier (pasquier@sfu.ca).

Workshop Organizers

===================

Pr. Philippe Pasquier (Workshop Chair)

School of Interactive Arts and Technology (SIAT)

Simon Fraser University, Canada

http://metacreation.net/

https://www.kadenze.com/programs/generative-art-and-computational-creativity

Pr. Arne Eigenfeldt

School for the Contemporary Arts

Simon Fraser University, Canada

Dr. Oliver Bown

Design Lab, Faculty of Architecture, Design and Planning

The University of Sydney, Australia

Kıvanç Tatar (MUME Administration and Publicity Assistant)

PhD Candidate

School of Interactive Arts and Technology,

Simon Fraser University, Vancouver, Canada.

———————-

http://musicalmetacreation.org

======================

MUME Steering Committee

Andrew Brown

 Griffith University, Australia

Anna Jordanous

 University of Kent, UK

Bob Keller

 Harvey Mudd College, US

Róisín Loughran

 University College Dublin, Ireland

Michael Casey

 Dartmouth College, US

Benjamin Smith

 Purdue University Indianapolis, US

Call for Works : Rutgers Interactive Music Ensemble (RIME)

Dear Colleagues,

Next semester I am starting the Rutgers Interactive Music Ensemble (RIME), a performance ensemble that incorporates technology, including laptops, controllers, sensors, and robots, with acoustic instruments.
I am looking for repertoire to perform, so if you have pieces for laptop ensemble, mixed ensemble, or open instrumentation that could incorporate electronics please consider submitting them to my call for works by 1/5/2018: https://goo.gl/forms/jIOhklVuhJS41Wqs1 
As this is an new endeavor, I am not sure of the exact instrumentation at this time, however if your piece isn’t selected next semester, I will keep it in consideration for future semesters. If your piece is selected you will be notified and I will provide you with copies of our concert program(s).
If you have any questions please contact me at this email or: skemper@mgsa.rutgers.edu
Best,
Steven

Call for acousmatic works – ‘SPACE’ (Stars, Galaxies etc.) – Bangor Music Festival

Call for works, stereo or multi-channel acousmatic
We invite submissions of stereo or multi-channel acousmatic works for a
concert on a SPACE theme (that is, stars, planets, galaxies, the cosmos etc.)
(We will be selecting just one or two of the submitted works to complete an existing programme)
We very much look forward to hearing your work!
Andrew Lewis
 
The small print:
  • The concert is on 3 February 2018, in Bangor, North Wales (UK). It is part of the Bangor Music Festival
  • We are looking for acousmatic music / fixed-medium sonic art (broadly defined) or similar
  • The link with the theme must be present in some way (Spatialisation on its own is not a sufficient thematic link)
  • Works may be a maximum of 15 minutes duration (but shorter works are more likely to be chosen)
  • Works may be stereo or multi-channel, up to 24 channels
  • There are no limits on age or nationality of composer
  • Works may have been performed before
  • The piece may have been composed at any time (Established or ‘classic’ works are acceptable!)
  • There is no fee
  • There is no remuneration for performance
  • Composers do not have to attend
  • We cannot pay travel or accommodation or meet any other expenses
  • We reserve the right not to programme any submitted work
  • Works may only be submitted via a weblink (WeTransfer, Drop Box etc.) allowing the download of a SINGLE ZIP file
  • Your ZIP file must be named: COMPOSER_NAME_Title_of_Work.zip
  • You ZIP file must contain ALL materials, as follows:
    • An interleaved audio file
    • programme note and composer biography (each 250 words max)
    • Multi-channel works must be accompanied by a stereo reduction, for reference
    • Multi-channel works must be accompanied by a channel map, showing locations of channels/speakers
 
THANK YOU!
 
Deadline for submission: 23:59 GTM, Friday January 5 2018
 
The concert will take place in Theatre Bryn Terfel, Pontio…

CONCORSO NAZIONALE SCUOLE IN MUSICA e 1° PREMIO MUSICALE “LÀSZLÒ SPEZZAFERRI”

3° CONCORSO NAZIONALE SCUOLE IN MUSICA

riservato agli studenti delle Scuole Secondarie di I grado ad Indirizzo Musicale e dei Licei Musicali e Coreutici

1° PREMIO MUSICALE “LÀSZLÒ SPEZZAFERRI”

riservato agli studenti dei Conservatori di Musica e degli Istituti Musicali Pareggiati

Cari Docenti, Studenti e Amici,

è con grande piacere che annunciamo la Terza Edizione del Concorso Nazionale “Scuole in Musica”, in programma a Verona dal 21 al 25 Maggio 2018 presso il meraviglioso Palazzo della Gran Guardia in Piazza Brà.

Dopo il successo delle prime due edizioni, che hanno portato a Verona oltre 2000 studenti ogni anno provenienti da ogni parte d’Italia, la Terza Edizione 2018 si arricchirà della sezione dedicata agli studenti dei Conservatori Italiani. Dal 2018 nascerà infatti il Premio Musicale “Làszlò Spezzaferri”, in nome del grande violoncellista, compositore e insegnante che nel 1968 contribuì a trasformare l’allora Liceo Musicale di Verona in Conservatorio di Musica e ne fu direttore fino al 1982.

Si andrà quindi a completare questa grande Festa della Musica Italiana con tutte le fasi dell’educazione musicale previste dal nostro ordinamento, iniziando dai primi passi mossi dai giovanissimi musicisti delle Scuole Secondarie di I grado ad Indirizzo Musicale, fino alle esibizioni professionistiche dei laureandi in discipline musicali che frequentano i nostri Conservatori di Musica e Istituti Musicali Pareggiati.

Sarà la chiusura di un cerchio, il completamento di un’opera che è la formazione dei musicisti del domani, coloro che siederanno dietro le prossime cattedre e nelle file delle prossime orchestre, che riempiranno le platee dei teatri e i loro palcoscenici, perché “nessuno in Europa saprà competere con il vostro talento”, diceva il Ministro inglese Tatcher rivolgendosi agli Italiani.

E allora, ragazzi, “Studiate! Anche se nella vita è meglio furbi che colti. Anzi, proprio per questo. Per non arrendervi a chi vi vorrebbe più furbi che colti. Perché la cultura rende liberi, critici e consapevoli. Non rassegnatevi a chi vi vorrebbe opportunisti, docili e senza sogni.”

Quindi a voi, giovanissimi artisti, l’invito più caloroso al 3° Concorso Nazionale Scuole in Musica e al 1° Premio Musicale Làszlò Spezzaferri”, con i vostri meravigliosi insegnanti che quotidianamente alimentano i vostri fuochi e i vostri genitori che silenziosamente vi indicano la giusta strada.

Con l’augurio che questa esperienza possa accendere un piccolo faro sul vostro grande cammino musicale!

Ilaria Loatelli

Direttore Artistico

3° Concorso Nazionale Scuole in Musica

1° Premio Musicale “Làszlò Spezzaferri”

Piazza Brà 7, Verona

www.concorsoscuoleinmusica.it

info@concorsoscuoleinmusica.it

+39 3926049042

Improtech Paris – Philly 2017 Workshop – Festival, December 11th – 13th, 2017 in Philadelphia

Improtech Paris – Philly 2017
Workshop – Festival, December 11th – 13th, 2017 in Philadelphia

11th – 13th, Workshop keynotes, presentations, demos and performances at U.Penn, Drexel U. and ICA, from 9:30 – 18:00
11th, Evening concert #1 at the Annenberg Center for the Performing Arts
13th, Evening concert #2 at The Rotunda

Workshop, concert #2  : open to all and free, please RSVP at http://ikparisphilly.ircam.fr/pages/rsvp.html
Improtech Paris – Philly (ikPP) gathers scholars, technologists, musicians, makers, around the idea of musical improvisation with machines and digital intelligence, taking notice of the emergence and development of this new creative field. ikPP creates a link between the european and american research and creation scenes through the symbolic matching of two of their more eminent emblems, Paris and Philadelphia, just as it did a few years ago with Paris and New York (http://repmus.ircam.fr/improtechpny)

Five years after its first iteration in New-York the ImproTech workshop – festival formula is back again to see the technological, aesthetical, and sociological evolutions that happened since the last gathering. The meeting place in Philadelphia seems a natural destination, for its unique improvised music scene and history, and its perpetual enchantment with so many ever floating historical musical figures.The ImproTech Paris – Philly workshop will take place at the University of Pennsylvania and Drexel University from Dec. 11 to Dec. 13 2017, with two evening concerts at the Annenberg Center for the Performing Arts (dec. 11th) and The Rotunda (dec. 13th), and social events at the Institute of Contemporary Art (ICA).

Scholars, musicians, students or makers will come from different places  to talk about their work, demo, teach and perform. ikPP will flourish on the explosive encounter of prominent research labs and scholars, well established musical figures of Jazz and contemporary music, and the young avant-garde / underground scene of Philadelphia and surroundings.

ImproTech brings together artists, musicians, composers and researchers from several continents, all motivated by the possibilities offered by creative improvised interactions between humans and machines of all sorts.

Workshop

Keynote Speakers : David Rosenboom (CalArts), Bob Ostertag (UC Davis)Round Table : The Figure of the Musician / Researcher, David Wessel Legacy, with Roscoe Mitchell and Matt Wright (CCRMA), Marc Chemillier, George Bloch

36 presentations including talks, demos, performances

Concerts

ImproTech Paris-Philly :: Concert #1 offers a staggering sampling of such creative alliances, featuring legendary figures of free improvisation, Roscoe Mitchell, Bob Ostertag and Bernard Lubat; experimental music icons David Rosenboom and Michael Young; and renowned favorites of the new scene, Steve Lehman, LaDonna Smith, Susan Alcorn, Miya Masaoka, Mari Kimura, Hatchers, György Kurtág Jr and Pierre Couprie. These artists will interact/interface with electronics, synthesis in many forms, mathematical/algorithmic music systems, artificial intelligence agents, spatialization systems and hybrid instruments.

ImproTech Paris-Philly :: Concert #2 features Moor Mother, Madam Data, Mental Jewelry , Dafna Naphtali, Sarah Belle Reid, Georges Bloch, Rémi Fox, Max Eilbacher, Charles Kely Zana-Rotsy, Marc Chemillier, Bhob Rainey (electronics), Lance Simmons, Ada Baba, Adam Vidiksis
Participants Highlight

« A legend of avant-garde jazz and contemporary music, Mr. Roscoe Mitchell is a founding member of the world renowned Art Ensemble of Chicago, the Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM), and many music ensembles. »« Described as “a state-of-the-art musical thinker” and a « dazzling saxophonist,” by The New York Times, Steve Lehman (b. New York City, 1978) is a composer, performer, educator, and scholar who works across a broad spectrum of experimental musical idioms…His recent recording, Mise en Abîme (Pi, 2014) was called the #1 Jazz Album of the year by NPR Music and The Los Angeles Times. And his previous recording, Travail, Transformation & Flow (Pi, 2009), was chosen as the #1 Jazz Album of the year by The New York Times…»« Composer, performer, historian, instrument builder, journalist, activist, kayak instructor, Bob Ostertag’s work cannot easily be summarized or pigeon-holed. He has published more than twenty CDs of music, two DVDs, and five books. His writings on contemporary politics have been published on every continent and in many languages. Electronic instruments of his own design are at the cutting edge of both music and video performance technology. … He is rumored to have connections to the shadowy media guerrilla group The Yes Men… »

 » As the founding member of the critically acclaimed Antipop Consortium, HPrizm aka High Priest (beats, composer, futurist, mc, producer) has consistently challenged all artistic boundaries. In the course of his career, Prizm has shared stages with a wide array of artists, ranging from The Roots to Radiohead, Mos Def, Vijay Iyer, Public Enemy, Beastie Boys, (…) . As a composer, his pieces have been installed in the Whitney Biennial (NYC) as well as the Mazzoli Gallery (Berlin). Most recently, along with the Antipop Consortium, Prizm has collaborated with legendary film director David Lynch (…). «

 
« Matmos have released over ten albums on labels such as Matador and Thrill Jockey. They also have a history of rich collaborations with artists like Bjork, Antony, So Percussion, Terry Riley, The Kronos Quartet »
 

«Camae Ayewa is an interdisciplinary artist based in Philadelphia. Moor Mother (Goddess) is her low fi/dark rap/chill step/ blk girl blues/witch rap/coffee shop riot gurl songs/southern girl dittys/black ghost songs/love chants/african warrior spells/kongo hoodoo/holly hill Mississippi root jams/project housing bop/baptism jazz/quantum futurism/anthropology of conscience/superdefstar gospel/Lima dream music/slaveship punk/soultronic beats/death poems project, with which she has toured worldwide and performed at numerous festivals »

« KEROAÄN is a collaborative research project between IAN M FRASER and REED EVAN ROSENBERG exploring composition of electronic music by an artificial intelligence. Pieces are diffused in real time with no human intervention whatsoever as the machine agent manipulates the qualities of chosen non-standard synthesis and microsound techniques. In live diffusions, the machine agent additionally controls laser apertures and an array of strobe lighting which collectively act as a visual projection of the agent’s internal state as it structures the performance. A distinctly non-human logic pervades the resultant arrangements of chaotic sounds and high-intensity lighting, presenting an immersive, alien environment. »

 
….
Improtech Paris – Philly 2017  is brought by
Ircam,  Collegium Musicae, University of Pennsylvania and djazz project
with direct funding from Agence Nationale de la Recherche (ANR Grant ANR-14-CE24-0002-01),  Sorbonne Universités, and Région Nouvelle Aquitaine – Cultures connectées, with support from :
 
The Cultural Services of the French Embassy & FACE Foundation, New York University,  Studio de Création et de Recherche en Informatique et Musique Électroacoustique (SCRIME), California Institute of Arts (CalArts), Drexel University (ExCITe Center), Princeton University, Pr. Dmitri Tymoczko,  Stanford University CNMAT, University of California at Irvine, HyVibe, ICA – Institute of Contemporary Art, Philadelphia,  Annenberg Center for the Performing Arts, Philadelphia, The Rotunda, Philadelphia, Ars Nova Workshop, Philadelphia 

SAVE THE DATE ! Seeing Sound 5, 23rd-25th March 2018

Seeing Sound, Bath Spa University’s long-running symposium on visual music and surrounding areas of audiovisual practice, will return in 2018. The event will run over the 23rd – 25th March on our beautiful Georgian landscaped Newton Park campus in Bath (UK). As in previous years, it will be an informal gathering of artists, musicians, makers, academics and non-academics, and will feature performances, installations, screenings and paper presentations. 

More details will be made available over the coming weeks, but here are some dates for your diaries:

11th December 2017 – call for papers and works opens

19th January 2018 – DEADLINE for all submissions

5th February 2018 – notification on acceptance of selected entries

23rd – 25th March 2018 – symposium

Details on our previous events can be found on the Seeing Sound site, and more information on the 2018 event will be made available here soon:

http://www.seeingsound.co.uk

Improtech Paris – Philly 2017: Musical improvisation with digital intelligence (IDI)

Improtech Paris – Philly 2017

Musical improvisation with digital intelligence (IDI)
Workshop – Festival, December 11th – 13th, 2017 at the University of Pennsylvania

11th – 13th, Workshop keynotes, presentations, demos and performances at U.Penn, Drexel U. and ICA, from 9:30 – 18:00
11th, Evening concert at the Annenberg Center for the Performing Arts
13th, Evening concert at The Rotunda

Improtech Paris – Philly (ikPP) gathers scholars, technologists, musicians, makers, around the idea of musical improvisation with digital intelligence (IDI), taking notice of the emergence and development of this new creative field. ikPP creates a link between the european and american research and creation scenes through the symbolic matching of two of their more eminent emblems, Paris and Philadelphia, just as it did a few years ago with Paris and New York.

Five years after its first iteration in New-York the ImproTech workshop – festival formula is back again to see the technological, aesthetical, and sociological evolutions that happened since the last gathering. The meeting place in Philadelphia seems a natural destination, for its unique improvised music scene and history, and its perpetual enchantment with so many ever floating historical musical figures.

The ImproTech Paris – Philly workshop will take place at the University of Pennsylvania from Dec. 11 to Dec. 13 2017, with two evening concerts at the Annenberg Center for the Performing Arts (dec. 11th) and The Rotunda (dec. 13th), and social events at the Institute of Contemporary Art (ICA).

Scholars, students, musicians, makers will come from many places in europe and the US to talk about their work, demo, teach and perform. ikPP will flourish on the explosive encounter of prominent research labs and scholars, well established musical figures of Jazz and contemporary music, and the young avant-garde / underground scene of Philadelphia and surroundings.

Musiques Éclatées in Strasbourg

Elektramusic has the pleasure to announce the creation of it new call of projects Musiques Éclatées, this projects which begins in 2018 has for goal to support innovative musical projects and  emerging in Strasbourg and in the Grand-Est.

This project is organized on many lines :

• A support of musical projects by the attribution of a grand three times a year and a reception for a concert for the selected projects.

• A free provided technical equipment and computing for innovative musical projects during their residency period.

• Advices propose as information session and setting up for musical projects creator.

• At last, a special day when ensembles and musicians could meet a public around ten different places in Strasbourg.

The informations about tat call of projects are gradually posted on the web-site : http://www.musiques-eclatees.fr/

Post image

Musiques Éclatées à Strasbourg

Elektramusic a le plaisir de vous annoncer la création de son nouveau dispositif Musiques Éclatées, ce projet qui débute en 2018 a pour objectif de soutenir et d’accompagner les projets musicaux innovants et émergents à Strasbourg et dans le Grand-Est.

Ce projet s’articule autour de plusieurs axes :

• Un accompagnement de projets musicaux par l’attribution d’une bourse trois fois par an et un accueil en concert pour les projets sélectionnés.

• Une mise à disposition gracieuse de matériel technique et informatique pour des projets musicaux innovants pendant leur temps de résidence.

• Des conseils dédiés sous forme de séances d’informations et sessions de formations pour les porteurs de projets musicaux.

• Enfin, une drôle de journée où les ensembles et musiciens pourront partir à la rencontre des publics dans une dizaine de lieux différents de Strasbourg.

Les informations sur ce dispositif sont progressivement mise en ligne sur le site : http://www.musiques-eclatees.fr/

Dispositif de compositeurs associés dans les scènes pluridisciplinaires

Le dispositif de compositeurs associés dans les scènes pluridisciplinaires
cofinancé par la SACEM et la DGCA

Le but de ce dispositif est de proposer aux directeurs de scènes pluridisciplinaires ou scènes de création non dédiées exclusivement à la musique,  le cadre d’une collaboration avec un compositeur pour contribuer à l’enrichissement de leurs activités artistiques respectives.

Vous trouverez toutes les informations sur le lien suivant : cliquez ici

La commission 2018 aura lieu les mercredi 28 et jeudi 29 mars 2018.
Les dossiers doivent être déposés par voie électronique à la  DGCA et à la Sacem au plus tard le vendredi 23 février 2018.

Centre de documentation de la musique contemporaine
www.cdmc.asso.fr

 

APPEL A ŒUVRES – ISCM WORLD MUSIC DAYS 2018

Festival : ISCM – World Music Days
Dates : 19 au 26 mai 2018
Lieu : Pékin, Chine

L’ISCM – International Society for Contemporary Music lance un appel à œuvres pour les prochains ISCM – World Music Days qui se tiendront du 19 au 26 mai 2018 à Pékin en Chine.

Il y a deux possibilités pour répondre à cet appel à œuvres :

1 – CANDIDATURE VIA LA SECTION FRANÇAISE

En passant par Futurs Composés, section française de l’ISCM depuis octobre 2013, qui sélectionnera 6 œuvres, pour représenter la France et les soumettra au jury International des ISCM – World Music Days.
Au moins une des œuvres proposées par chacune des sections nationales sera assurément présentée lors des prochains ISCM – World Music Days.
Les 6 compositeurs sélectionnés par la section française seront valorisés sur l’ensemble de la saison de Futurs Composés.

La priorité sera accordée aux pièces courtes, achevées après 2012.

Date limite de candidature : Lundi 11 décembre 2017 (participation gratuite)
> Informations : contact@futurscomposes.com
Détails et règles de participation : http://www.futurscomposes.com/activites/ISCM-2018/

2 – CANDIDATURE INDIVIDUELLE

En candidature individuelle et en envoyant directement votre candidature au jury de l’ISCM, conformément aux frais d’inscription et règles de procédure de l’ISCM WMD 2018 (frais d’inscription : 50€).

Date limite de candidature : 31 décembre 2017 (Heure de Pékin)
> Informations : cliquez ici

Les résultats de l’appel à œuvres seront communiqués par le jury international début février 2018. Retrouvez toutes les informations sur le site du Beijing Modern Music Festival : ici